Subject: FW: Küsimus usaldusisiku nimekirja andmete kohta
From: "JM info Shared MB"
To: "JM info Shared MB"
Date: Mon, 1 Apr 2024 10:32:38 +0300

From: Pankrotihaldur Svetlana Pilden <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Sunday, March 31, 2024 3:13 PM
To: Ilona Põld <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Jaan Lõõnik <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Küsimus usaldusisiku nimekirja andmete kohta

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Ilona Põld,

pöördun Teie poole järgmise küsimusega, mis on tekkinud seoses 
usaldusisikute nimekirja koostamisega.

FIMS § 63 lg 2 p 6 sätestab, et usaldusisiku kohta märgitakse nimekirjas 
muuhulgas kutsealase maksekonto andmed.

Seni olen usaldusisikuna avanud iga võlgniku menetluse kohta eraldi 
maksekontod. See tagab eelkõige parima regulaarse ülevaate laekumistest 
ning lihtsustab menetluse konto väljavõtte koostamist aruandluse jaoks. 
Samuti minimiseerib see vigade riski maksekorralduste sisestamisel.  Võttes 
arvesse, et enamik internetipankade lehekülgi pakub tavapäraselt automaatset 
maksekorralduse sisestamist  juhul, kui saaja nimi on sama, ning võttes 
arvesse, et füüsiliste isikute võlausaldajate koosseis on sageli väga 
sarnane, on sellega seotud riskid märkimisväärsed. Seetõttu mina ei tahaks 
oma praktikat muuta, see on hetkeseisuga ainsam võrdlemisi sobiv ja soodne 
viis arvestuse pidamiseks. Usaldusisikutel pole välja töötatud 
raamatupidamisprogrammi ega viitenumbrite süsteemi.

Usaldusisiku tasu saamiseks kasutan büroo kontot, kuna tegutsen büroo kaudu.

Siit on küsimus, kas on võimalik nimekirjas kajastada minu büroo maksekonto 
andmeid, JUHUL kui see on üleüldse vajalik ja põhjendatud?

On ilmne, et kõikide võlgnike avatud kontode andmeid pole võimalik avaldada, 
eriti arvestades, et 1) need on ajas muutuvad ( konto suletakse pärast 
menetluse lõppu) b) puudub igasugune vajadus või põhjus, miks peaks Koda 
seda üldse avaldama.

Pean ausalt tunnistama, et mina ei leidnud sellist põhjendust isegi juhuks, 
kui usaldusisikul on hetkel avatud vaid üks konto ning tema jaoks on ühe 
kontoga asjaajamise viis sobiv. Konto andmed on on nähtavad ka minu 
usaldusisikuna kohtule esitatud aruannetest.

Ühtlasi tundub minule, et see usaldusisiku kutsealase konto avamine ei olnud 
enne seaduse vastuvõtmist krediidiasutustega kooskõlastatud. Esiteks ja 
tegelikult on aga olukord järgmine: selleks, et avada kutsealast kontot, 
esitan mina krediidiasutusele a) kohtumääruse, millega mind usaldusisikuks 
nimetati  b) täidan iga võlgniku kohta rahapesualast ankeeti ja ootan 
positiivset otsust konto avamise osas. Ehk siis tegemist on konkreetse asja 
puhul individuaalselt avatava kontoga, kuigi need on just usaldusisiku 
nimel.

Teiseks aspektiks on see, millega on maksekonto andmete avalikustamine 
põhjendatud? Kuna need peaksid olema avaldatud Koja leheküljel, siis nad on 
igaühele kättesaadavad. Minu seisukohalt peavad need olema kõik 
anonümiseeritud.

Ma ei hakka jutustama, kui tihti mulle helistati petukõnedega, et teie 
arveldusarvel toimus kahtlane kaarditehing jne, kuid küsimus on  aktuaalne. 
Kui andmed on avalikud, siis risk olla kaasatud mingi petuskeemisse 
suureneb. Näiteks, kui keegi kolmas isik kannab antud kontole raha, siis 
usaldusisik peab tegelema sellega, et välja selgitada, miks see isik kandis 
raha just antud võlgniku menetluse kontole (ja Jumal hoidku mitte ühele, st. 
universaalsele kontole). Kuigi see risk  paistab olema minimaalne, mina seda 
nii ei leia. Juhul kui on rahapesu kahtlus, siis RAB blokeerib kontot 
seadusest tulenevalt, ja see tähendab: a) usaldusisiku lisatööd b) 
aeganõudvat protsessi, sh. vahendite eraldamiseks riigi kontole ning c) 
veelkord milleks seda üldse avaldada vaja on (?), arvestades, et 
kohustustest vabastamise menetlus on individuaalne menetlus nagu 
pankrotimenetlus, ning aruanded laekuvad kohtule regulaarselt.

Teie vastuse eest ette tänades,

Lugupidamisega,

Pankrotihaldur Svetlana Pilden

Tel.: +372 528 0212

E-post: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

Business Law Firm OÜ

J.Poska 28-4

10150 Tallinn

Eesti